Blog

Nieuwe regeling voor oninbare vorderingen

Met ingang van 1 januari 2017 wordt de regeling voor teruggaaf van btw en milieubelastingen bij oninbare vorderingen eenvoudiger. Stuurt u als ondernemer een factuur aan een klant? Dan moet u de btw daarover direct aangeven en betalen. Betaalt uw klant de factuur uiteindelijk niet of maar gedeeltelijk? Dan heeft u btw betaald aan de Belastingdienst die niet ontvangen is. Deze btw kunt u dan terugvragen.

Oninbare vorderingen ontstaan bijvoorbeeld bij een faillissement. Op dit moment kan het jaren duren voor u recht op aftrek krijgt van de eerder afgedragen btw. Daarvoor moet namelijk eerst duidelijk zijn dat uw klant de vergoeding niet of maar gedeeltelijk zal betalen. Het kan lang duren voordat die duidelijkheid er is.

In de nieuwe regeling wordt aangenomen dat een vordering oninbaar is, als de vergoeding 1 jaar na het opeisbaar worden nog niet is betaald. Wordt de vergoeding later toch nog geheel of gedeeltelijk ontvangen? Dan moet u de btw daarover alsnog betalen. De nieuwe regeling geldt ook als u een vordering hebt overgenomen van een andere ondernemer.